Kore Hayranları


 
AnasayfaAnasayfa  TakvimTakvim  SSSSSS  AramaArama  Üye ListesiÜye Listesi  Kullanıcı GruplarıKullanıcı Grupları  Kayıt OlKayıt Ol  Giriş yapGiriş yap  

Paylaş | 
 

 Korede Dini İnançlar

Önceki başlık Sonraki başlık Aşağa gitmek 
YazarMesaj
Sky.1
KoreHayranlariyönetmen
KoreHayranlariyönetmen
avatar

Mesaj Sayısı : 486
Doğum tarihi : 03/01/90
Kayıt tarihi : 28/01/10
Yaş : 27
Nerden : Güney Kore

MesajKonu: Korede Dini İnançlar   Perş. Ocak 28, 2010 12:21 pm

Din

Diğer birçok
ülkede olduğundan farklı olarak, Kore'de halkın büyük çoğunluğu tek bir
dini inanışa sahip değildir. Halkın kendi eğilimleri ve yaşam
biçimlerine göre dini inanışlar çeşitlilik göstermektedir.

Halkın bu şekilde birçok farklı dini inanışa sahip olması, tarihte
özellikle Şamanizm, Budizm, Taoizm, Konfüçyanizm, ve yine yakın tarihte
Hıristiyan etkisi altında kalmasından kaynaklanmaktadır.

Anayasası tarafından halkın dini özgürlüğünün garanti altına alındığı
Kore'de, 1995'te yapılan araştırmada halkın %50.7'sininkendine has dini
inanışlarının olduğunu saptamışlardır. Genel anlamda ise halkın %46'sı
Budist, %39'u Protestan, %13'ü de Katolik'tir. Bunların haricinde kalan
kısmı ise Şamanizm, Konfüçyanizm ve İslam oluşturmaktadır.

Budizm

Budizm ile Kore yarımadasının tanışması 372 yılında Koguryo krallığına
Çin'den gelen Keşiş Sundo ile olmuştur. 384 yılında ise pekçe
Hanedanlığı Keşiş Malanda ile Budizm'i tanıdı. Şilla krallığında ise
Budizm'in yayılması Keşiş Ado tarafından 5inci yüzyılda olmuştur.
Budizm özellikle Üç Krallık döneminde ülkenin önde gelen kişileri
tarafından oldukça benimsendi. Bundaki en önemli etken ise devlet
yönetiminin ruhsal yapısıyla Budizm'in oldukça büyük benzerlikler
göstermesidir.

Kralın koruması altında olan Budizm, yapılan
birçok tapınakla, manastırla oldukça yayıldı. Altıncı yüzyılda Keşişler
ve zanaatkarlar kutsal kitapları ve hazırladıkları belgelerle
Japonya'ya giderek burada Budizm'in temellerini oluşturdular.

Şilla'nın 667 yılında yarımadayı birleştirmesiyle, Budizm ülkenin dini
haline geldi. Bu dönemde oldukça önemli eserlerin ortaya çıkmasına da
vesile olan Budizm, özellikle Bulguksa Tapınağı, Gyeongju'da ki
kalıntılar ile bunu ortaya koymuştur.

Koryo Hanedanlığının
kuralları da bu inanışın altında kalmıştır. Yine bu dönemde de resim ve
sanatta önemli yapıtlar oryaya konmuştur. Budizm için oldukça önemli
olan Bulguksa tapınağına bu dönemde yapılmıştır. 1392 yılında kral Yi
Seong Gye ülke yönetimini Budist etkiden çıkartmış Konfüçyanizm etkisi
altında bir yönetim sergilemiştir.

1910 yılında Japonya'nın
Kore'yi himayesi altına almasından sonra ise, Japonya Kore Budizm'i
üzerinde büyük bir baskı oluşturmuş ve kendi düşüncelerini aşılamaya
çalışmıştır.

Şamanizm

İlkel bir
din olan, sistematik bir yapısı olmayan Şamanizm halkın günlük yaşamı
için önemli değerler taşır. Kore'de yaşayın eski insanlar dünyada
bulunan tüm nesnelerin bir ruhunun olduğuna inanırlardı. İnsanların
asla ölmeyen bir ruhlarının olduğunu düşünürlerdi. Eski insanlar iyi
ruhların güneş gibi olduğuna ve insanoğluna iyi şans getirdiğine, kötü
ruhların ise felaket getirdiğine inanırlardı.

Şamanizm
tarihte yavaş yavaş gelişerek Konfüçyanizm ve Budizm'e halkı yönetmek
için gerekli olan bilgi ve düşünceyi sağlamıştır. Şaman inancına göre,
kötü şansın önüne geçilebilir, hastalıklardan kurtulunabilir ve diğer
dünya ile bağlantı kurulabilir.

Kore Şamanizm'i kutsal ruhlar
gibi taşta da, ağaçta da, dağda da , akarsularda da ruhların
bulunduğunu ve binlerce ruh ve şeytanın bunlara taptığına inanmaktadır.


Şamanizm eski Kore'de korku ve batıl inancın diniydi fakat
modern tarihte kendi kültürlerinin renkli bir parçası olarak yer
almaktadır. Şamanizm dini törenleri ise özellikle, kötü ruhları kovmak
için yapılan törenlerle, müzik ve dansın tiyatro ile iç içe
sergilenmesiyle oldukça zengin bir tören haklini almıştır.

Diğer gelişmiş dinlerde (Taoizm, Konfüçyanizm ve Budizm) Şamanizm'i
tamamıyla bir kenara bırakmadılar. Bunlar Şamanizm'in inançlarını kendi
içlerinde özümsediler.

Şamanizm Kore halkının dini inanışlarının temel bir yapıtaşı olarak bulunmaktadır ve büyük bir önem taşımaktadır.

Konfüçyanizm

Konfüçyanizm, Konfüçyüs tarafından bulunan ahlaklı ve dürüst bir dini
inanış esasına dayanmaktadır. Temel olarak iyi bir aile ve toplum
yönetimi ve yaşamı için, ahlaki değerleri, hayırsever düşünceleri,
doğruluğu, uygun davranışları ve akıllı lider olmayı uygun görmektedir.


Konfüçyanizm, Budizm'in ilk zamanları gibi tanrı inanışına
sahip değildi, fakat yıllar geçtikçe bilge insanlar bunu biraz
değiştirdi.

Konfüçyanizm'in ortaya çıkışı Hıristiyan
döneminin başlarında Çin yazılı yapıtlarının ortaya çıkmasıyla birlikte
başlamıştır. Üç Krallık dönemindeki Koguryo, Bekçe ve Şilla
krallıklarından kalıntılar o dönemin Konfüçyanizm etkisi altında ne
kadar olduğunu göstermektedir. Koguryo Krallığında bu dönemde adı
"Daehak" olan bir üniversite kuruldu ve bu Konfüçyanizm hakkında
çalışmalarda bulundu. Bekçe Krallığı da buna benzer bir yapılanmada
bulundu.

Onuncu yüzyılda Koryo Krallığında Budizm Ülkenin
genel dini idi fakat ülkenin yönetim yapısı Konfüçyanizm üzerine
kuruluydu.

1392 yılında kurulan Çosan hanedanlığı
Konfüçyanizm'i ülkenin resmi, dini olarak kabul etti ve bu sistemi
eğitimde, resmi törenlerde, sivil yönetimde kullanmak için geliştirmeye
çalıştı. 19'uncu yüzyılda Kore'nin batılı ülkeler ve özellikle Japonlar
tarafından istila edilmesiyle Konfüçyanizm bu güçlerle savaşabilmek
için büyüdü. Tabi bu çalışmalar bu inanışın zamanın gereklerine göre
adapte olmasını kolaylaştırdı ve hızlandırdı.

Günümüz Kore'sinde Konfüçyanizm atalarından kalan inanışları hala devam etmekte ve kuşaklara bu aktarılmaktadır.

Katolik

Kore'de Hıristiyan misyonu çalışmaları on yedinci yüzyılda Çin
İmparatorunun Beijing'e Katolik misyonerlerinden Matteo Ricci'yi
getirmesiyle başlamıştır. Din öğretilerinde batı kurallarını içeren bu
kitap (güneş takvimi) gibi buradaki bilginlerin dikkatini çekti ve bu
konuda merak uyandı.

18inci yüzyılda ise bu konuda çeviriler
yapan ve çalışan bilginler oldu. 1794 yılında Çinli papaz Chu Mun-mo
gelene kadar Kore'ye hiçbir papaz gelmedi. Bu arada karşı çıkanlar olsa
da gelişim hızla arttı. 1865 yılına gelindiğinde bir düzine papaz
yaklaşık 23.000 kişilik bir inananlar topluluğuna hitap etmeye başladı.


1963 yılına dönemin prensi yabancı düşmanlığı besleyen
Daewongun 1873 yılına kadar bu insanlara zulümler yaptı. 1925 yılında
Çosan hanedanlığı sırasında şehit olan 79 Koreli Roma'ya getirildi ve
buna 1968 yılında 24 kişi daha eklendi.

Kore savaşının
ardından oluşan ortamda Katolik Cemaati oldukça hızlı bir şekilde
gelişti. Kore Katolik Kilisesi 1962 yılında oluşumunu tamamen
tamamladı.

1984 yılında Papa II John Paul'ün burayı ziyareti
ve Vatikan'ın dışında yapılan ilk kutsal törenin burada gerçekleşmesi
burayı dünyanın dördüncü en büyük Katolik topluluğu haline getirmiştir.


Protestan

Kore'ye Amerikalı
doktor Horace N.Allen 1884 yılında, ve ondan bir yıl sonra Sistem
geliştirme uzmanı Henry G. Appenzeller'in gelmesiyle Kore'de Protestan
konusunda çalışmalar başladı. Bu kişiler Protestan mezhebini takip
ederek bu konuda çalışmalar yaptılar. Bu grup Kore toplumuna gerek
eğitim alanında gerekse sağlık konusunda yardım ederek kendi
düşüncelerini topluma yaydılar. Dr. Seo Jae-pil, Yi Sang-Jae ve Yun
Chi-ho gibi Koreli bağımsız liderler bu konuda tüm politik sorunları
üstlendiler.

Protestanların özel okulları Yonhi ve Ewha
okulları bu düşünceyi yaymak için çalışmalar yapan okullardır. Diğer
Hıristiyan gruplarına benzer olan Seul genç Adamlar Hıristiyan Grubu (
Seul Young Men's Chritian Association YMCA) 1903 yılında kuruldu. Bu
grup genç Korelileri bu gruba dahil etmek için çeşitli çalışmalar
yaptılar. Bu grup ayrıca toplumdaki aksaklıkların giderilmesi için
birçok çalışmada da bulundu.

1905 yılında ise büyük bir
törenle açılan Protestan kilisesi bu konuda olan yaygınlaştırma
çalışmalarına büyük hız verdi. Dört yıl sonra yapılan "Hıristiyanlar
için 1 milyon ruh" kampanyası ise bu konuda büyük bir kitleyi etkisi
altına almıştır. Protestan inanışı sadece dinsel bir inanış olarak
değil hem politik hem sosyal hem eğitim hem de kültürel açıdan oldukça
ilerleri ve taraftar buldu.

İslam

Korelilerin İslam diniyle tanışması ilk olarak yirminci yüzyılın
başlarında Japon baskısından kurtulmak için Çin'in kuzeydoğusuna gelip
buraya yerleşen insanlar ile oldu.

Bu az sayıdaki insan 2.
Dünya savaşıyla birlikte eski yaşadıkları yerlere geri döndüler fakat
ibadet etmek için gerekli fırsatı 1950-53 yılları arasında Birleşmiş
Milletler Kuvvetleriyle birlikte gelen Türk askerlerine katılarak
bulabilmişlerdir.

Seçimle başa gelen ilk Koreli imam ile
birlikte 1955 yılında İslam grubu kurulmuştur. 1967 yılında Seul de
yapılan cami ve ardında 1976 yılında Kore Müslümanları federasyonunun
kurulmasıyla oldukça büyümüştür.
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
Kullanıcı profilini gör http://korehayranlari.yetkinforum.com
 
Korede Dini İnançlar
Önceki başlık Sonraki başlık Sayfa başına dön 
1 sayfadaki 1 sayfası
 Similar topics
-
» SS501

Bu forumun müsaadesi var:Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
Kore Hayranları :: Kore :: Kore Hakkında-
Buraya geçin: